Nyttig om frukt, bær og helse

Nyttig om frukt, bær og helse

Alt som vokser i naturen utsettes for påvirkning fra luft, vind, regn og sol. Men naturen er viselig innrettet. Frukt og bær, grønnsaker, korn, nøtter og andre nyttevekster produserer egne forsvarsmekanismer mot nedbryting som kalles antioksidanter.

  • Når vi spiser riktig kost får vi i oss viktige antioksidanter som beskytter cellene. C-vitaminer som finnes i store mengder i epler, solbær, kirsebær, jordbær, bringebær og rips, er en viktig antioksidant og kan hjelpe til med å styrke immunforsvaret og bekjempe infeksjoner.

  • I blåbær og krekling finnes mengder av ulike antioksidanter som kan bidra til motvirke kreft, senke kolesterolinnhold og bedre hukommelsen.

  • Jo mer moden en frukt eller grønnsak er, jo mer antioksidanter inneholder den. Det er store variasjoner antioksidanter i ulike matvarer, men det er en grei regel at der er mer antioksidanter i frukt og grønnsaker med mye farge.

  • Antioksidantene beskytter cellene mot angrep fra skadelige stoffer, såkalte frie radikaler, og hjelper kroppen til å holde seg frisk.

  • Flavonoidenes betydning for helsen er blitt mer aktuell de seneste årene. Flavonoider er en antioksidant som finnes naturlig i frukt og grønnsaker, og hindrer utvikling av alvorlige sykdommer som kreft og hjerte- og karsykdommer.

  • Råsaft av blåbær, krekling, solbær, bjørnebær, kirsebær, jordbær, tyttebær, nyper inneholder store mengder antioksidanter, og smaker friskt og godt.

blaabaer2

  • Kaldpresset rapsolje har et høyt innhold av E-vitaminer og et ideelt forhold mellom Omega 3 og Omega 6 som forebygger mot hjerte- og karsykdommer.

  • Et sunt kosthold som består av frukt, bær og sunne fettsyrer gir mer energi og tilfører kroppen viktige vitaminer, mineraler og fiber. Det er ingen sak å holde seg frisk når det smaker så godt!

  • Frukt og grønnsaker bidrar med omtrent 10 % av kalsiuminntaket, 15 % av jerninntaket, 40 % av det daglige forlatinntaket, 45 % av fiberinntaket, 90 % av vitamin C-inntaket og 35 % av vitamin A-inntaket.

  • Superbær, sies det om nå om solbær. Hittil har blåbær sittet på sunnhetstronen. Nye forsøk tyder på at to viktige antioksidanter i solbær bidrar til å styrke immunforsvaret og bekjempe infeksjoner.

  • Solbær kan brukes til mye mer enn marmelade og syltetøy. Du kan lage smoothies av saften, og pynte grønne salater med friske solbær.

askim

  • En ekte smoothie består av frukter og bær, hurtigmikset med frisk juice. Og null sukker.

  • Smoothies er en smart kilde til frukt og bær. Kutt frukt i passende biter og bland med råsaft av eple. Bruk fantasien, og lag dine egne oppskrifter. Bruk alltid en kraftig blender.

  • Smoothie-trenden startet som en drikk for surfere i California en gang på 70-tallet. Trenden bredte seg raskt videre til Australia og New Zealand, men det er først de siste årene at smoothiesbølgen har nådd Norge.

  • Most er alltid presset frukt uten tilsetninger. I nektar derimot er det tilsatt friskt vann og litt sukker for en mildere smak.

  • Forskere i England har påvist at kvinner som spiser fire eller flere epler ukentlig i svangerskapet, halverer astmarisikoen hos barnet. Ren eplejuice eller most inneholder ren råsaft av epler.

  • Markedet for matoljer vokser. I Norge bruker vi i dag 1 liter hver i året, mens italienerne bruker 7 liter i året.

  • Kaldpresset rapsolje er rik på plantesteroler som reduserer kolesterolet. En spiseskje daglig styrker immunforsvaret.

  • Tørkede solbærblader kan brukes i te. Tørk dem selv i ovnen på 30 grader i varmluft.

  • Har du fått myggstikk, - gni et solbærblad på stikket og kløen forsvinner raskt.

Mer fra denne kategorien « Råd og tips om beskjæring

Askim Frukt- & Bærpresseri, Osloveien 93, 1815 Askim, tlf: 69819800, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.